۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 1008256

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سازمان انتقال خون ایران از کشورهای برتر و پیشرو در منطقه بوده و اهدای ۱۰۰ درصد داریم.

اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه در کشور

مصطفی جمالی روز با بیان اینکه سازمان انتقال خون تجلی گاه وفاق ملی است، اظهار داشت: افراد با هر گونه ملت و قومیت برای اهدای خون به پایگاه های این سازمان مراجعه می کنند و این موضوع برای ما بسیار ارزشمند بوده و هیچ گاه موضع سیاسی نیز نداشتیم.

وی تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر ۱۰۰ درصد نیازهای خونی بیمارستانی را برآورده می کنیم و میزان ذخایر خونی به هشت روز رسیده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: در چهار ماهه اول امسال ۹ درصد اهدای خون رشد داشته و تعداد اهدای خون به ازای هزار نفر به ۲۸/۳ رسیده است.

به گفته جمالی، تلاش می کنیم آزمایش غربالگری مولکولی را راه اندازی کنیم و آزمایش کیسه های فیلتردار نیز به بالای ۷۰ درصد رسیده این درحالیست که عوارض ناشی از تزریق خون به علت نبودن فیلتر از بین می رود.

وی به غربالگری آنتی بادی اشاره کرد و افزود: این آزمایش امسال در حال انجام است و از مرگ تزریق پلاسما به نوزاد جلوگیری می کند.

جمالی تصریح کرد: سلولهای بنیادی خونساز برای درمان تالاسمی و بیماریهای ارثی درمان قطعی بوده و باید دهنده مناسب برای پیوند داشته باشد و اکنون زیر ۴۰ درصد در کشور انجام می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: امکانات تشخیصی انتقال خون و ذخایر خونی ایلام، سیستان و بلوچستان و سایر مناطق مانند تهران است و دیگر بیماران تالاسمی و هموفیلی دغدغه ای برای تزریق خون ندارند.

به گفته وی، در گذشته سالانه ۱۸۰ هزار پلاسما تولید می شد که الان این رقم ۲۸۰ هزار بوده و تا پایان سال به ۳۰۰ هزار واحد پلاسما می رسد و ارزش افزوده برای کشور دارد .

جمالی از تشکیل معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون خبر داد و افزود: همکاریهای بین بخشی در این سازمان گسترش یافت و ۱۵ هزار همت خیرین به این سازمان کمک کردند.

وی اضافه کرد: تضمین سلامت خون از وظایف اصلی سازمان بوده و اکنون نرم افزای در این راستا طراحی شده و در یزد بصورت آزمایشی انجام می شود.

جمالی از حمایت تولید تجهیزات انتقال خون خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تغذیه اهدا کنندگان خون را تهیه کنیم و از شرکت های دانش بنیان می خواهیم که آبمیوه ای را تولید کنند که تمام مواد مغذی را داشته باشد تا فردی که اهدای خون انجام می دهد آن را مصرف کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه طرح ژن درمانی نیز در حال انجام بوده و الان تحقیقات آن به ۶۰ درصد رسیده است ، گفت: دو پالایشگاه پلاسما در کشور داریم که پلاسما را تبدیل به دو محصول آلبومین و ایمونوگلوبین می کنند که نوعی از فرآورده های خونی است.

جمالی تاکید کرد: در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما علاوه بر تامین داخل به کشورهای همسایه نیز صادر کنیم تا ارز آوری نیز برای کشور دارد.

وی با اشاره به توسعه تخت های بیمارستانی، اظهارداشت: گسترش تخت های بیمارستانی نیاز به مصرف خون را نیز افزایش می دهد و باید امکانات و اعتبارات لازم برای تأمین فرآورده های خون به این سازمان تخصیص داده شود و نیاز به حمایت در همه بخش ها از جمله استخدام نیرو هستیم و امیدواریم بودجه انتقال خون را بر اساس واقعیات تدوین کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در اربعین در بیمارستانهای مرزی ذخایر خونی را افزایش دادیم ، اظهار داشت: آمبولانس ها و بالگردها ضروریست که خون oمنفی داشته باشند تا در محل حادثه تزریق و از مرگ و میر جلوگیری شود .

وی با اشاره به شیوع بیماریها و ویروس‌ها، تاکید کرد: ما از اتباع بیگانه به دلیل بیماری های شایع در کشور خون نمی گیریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.